Project Indian Larry – Bling
Een van de eerste projecten die we de komende maanden met jullie zullen delen, is de bouw van een Hardtail Oldschool fiets in lijn met die van Indian Larry (zie foto van White Devil). We hebben veel onderdelen rondslingeren die wanhopig vragen om te worden gebruikt ……. dus we zouden in staat moeten zijn om hiermee een heel end te komen.
Het ruwe idee:
– Bling Cycles hardtail frame gemaakt door Chassis Design Company
– S&S Flathead 95″
– Baker 5 speed met een PR-Brute IV koppeling
– frontend met geschoren sportster poten, behalve de montageplaats van de remklauw (DMV.MOT.RDW vereiste)
– spaken, zwarte velgen
– Indian Larry risers en stuur, met Exile interne gashendel
– gemodificeerde Indiase Larry tank
– Lucky Design leren zadel
– Spitfire Midcontrols
– Rebuffine 2-1 uitlaat
– een aantal leuke extra’s zoals een extra benzinetank, Crime Scene Choppers-koplamp, sissybar
Het zou een mooie bouw moeten zijn, met een combinatie van wat standaard fabricage (fenders, modificatie tank, sissybar, etc), wat gewaagde dingen (bijvoorbeeld Crime Scene Choppers koplamp) en natuurlijk het onvermijdelijke sleutelen. Blijf onze site en blog in de gaten houden, vertel ons wat je ervan vindt en wanneer we het verkloten ;-).
Stap 1. De benen scheren.
Vrouwen en onderpoten moeten tot in de perfectie worden geschoren, hahahaha. Het enige probleem is dat geen enkele fiets de APK-RDW keuring doorstaat zonder een voorrem…… dus moeten we de bevestigingspunten voor de remklauw op zijn plaats laten. Omdat een foto beter is dan 1000 woorden, hebben we een kleine video gemaakt waarin wordt uitgelegd wat we hebben gedaan. De basis is echter eenvoudig. Neem een haakse slijper om de bulk te verwijderen en een schuurschijf om alles een beetje gladder te maken. Ten slotte is een draaibank erg handig om het hele proces af te ronden. Onze draaibank was gelukkig net lang genoeg voor een onderpoot. De poten gaan uiteindelijk nog weg voor poedercoating.
Stap 2. Wijziging van de tank.
Voor onze projectfiets hebben we deze klassieke Indian Larry tank opgehaald tijdens een van onze reizen naar Brooklyn. De tabs zijn echter super lelijk. Godzijdank hebben we de haakse slijper! We hebben het kanaal eruit gehaald.
Tot onze ongeloof is de dikte van deze tank een beetje anorexia. Niet zoals die Jesse James Villain-tanks, die onverwoestbaar zijn. We zullen dus enkele versterkte stoppen in het kanaal moeten lassen, maar ook sterke stoppen om door de achterkant te gaan om de tank op zijn plaats te houden. Er werd een set stoppen gemaakt in de draaibank. We willen ook een brandstoflindicator op deze tank, omdat dit voorkomt dat de dop wordt losgeschroefd tijdens het rijden om in de tank te gluren om te zien hoe wanhopig we op zoek moeten naar een benzinestation. Uiteindelijk kostte het ons een uur en kostte het ons (inclusief alle andere stukjes en beetjes die je op de foto ziet) minder dan 5 dollar.
Waar zouden we zijn zonder de expertise van echte ambachtelijke meesters? Met een eindsprint naar de finish werden onderdelen naar Jorgen Post gebracht (een meester TiG-lasser in Drachten) om ervoor te zorgen dat de lasnaden op orde waren. Hierna nam Jan Wielinga (Marum) al deze onderdelen in bezit om zijn ding te doen. Als je wilt dat je fiets van leuk naar fantastisch gaat, ga dan naar deze man. Uitstekende kerel.