Project CFL – Green and Mean

We zijn ervan overtuigd dat mogelijkheden en naam hand in hand gaan. Dus toen we deze West Coast Choppers (WCC) fiets te koop zagen, met het beroemde Jesse CFL-frame, een nieuwe motor, versnellingsbak herbouwd … wisten we dat we iets hadden waarmee we konden werken. Toegegeven, we wisten dat de fiets vaak, ver en hard werd gereden, maar wat kun je van een goede chopper verwachten.

Nadat we de fiets in New Jersey hadden geïnspecteerd en hadden ontdekt dat er een behoorlijke hoeveelheid ‘opfrissing’ nodig was, besloten we ervoor te gaan en deze naar onze werkplaats in de UK te verzenden.

Het eerste dat we deden nadat de fiets uit de verzendcontainer kwam, was beslissen wat we wilden doen. Geef het gewoon een ‘spit-polish’ en ga voor een snelle verkoop, of doe je een volledige verbouwing en brengen we deze fiets weer terug uit de dood?

Inspectie bracht het goede en het lelijke aan het licht. De goede punten waren: een WCC CFL-frame, WCC-olietank met Jesse James six-shooter-dop, Jesse James Villain gastank, WCC Hell Bent-pijpen, een nieuwe 113 Ultima motor, herbouwde transmissie, goede velgen en banden, Performance Machines-remmen, een prima Roberti Customs zadel en een paar kleinere aardigheden.

Het slechte was duidelijk het gevolg van het feit dat iemand de afgelopen jaren alleen snel onderhoud had gepleegd. De oorspronkelijke kleur van de fiets was appelgroen, bedekt met slechte zwarte verf, welke hier en daar af aan het afbladderen was (foto 3). Ook had een van de eigenaren de schaar in de 12V elektra gezet, waardoor eronder het frame draden los bungelden (foto 4). De uitlaatuiteinden (foto 5) waren beschadigd en de pijpen (foto 6) moesten opnieuw worden geverfd om ze weer tot leven te brengen.

Degene die op een gegeven moment het achterwiel uit elkaar had gehaald, vond het een goed idee om een ​​5 euro spacer uit te sparen en gewoon wat ringen te gebruiken om de remschijf vast te zetten (foto 7). Dat zijn nou net de onderdelen die je om voor de hand liggende redenen juist 100% in orde wilt hebben. De switch in de remleidingadapter onder de balhoofdplaat was kapot en het geheel zag er lelijk uit (foto 8). Waarom ga je gaten boren in de schakelpoot zoals te zien op foto 9? Je begint ondertussen een goed beeld te krijgen van het werk dat gedaan moest worden, naast het standaard vervangen van uitgedroogde en gebarsten rubbers (foto 10), omdat ze je zeker problemen gaan geven. 😉

De algemene conclusie was dat deze fiets een paar dingen hard nodig had: nieuwe poedercoating, gaten gevuld, nieuwe bedrading, nieuwe rubbers en wat vitaal onderhoud. We spraken met Christian, een van onze investeerders, om zijn mening hierover te vragen, maar er werd snel een besluit genomen: de fiets moest uit elkaar.

Omdat we toch bezig waren, hebben we gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het een en ander te verbeteren. Zo hebben we onder andere de remleidingen door het frame geleidt in plaats van tyrippen aan het frame.

Het andere waar we voor moesten zorgen was de montageplaats van de kentekenplaat. Toen we de fiets kregen, was deze vastgeschroefd aan de primaire riembeschermer. Dit zou MOT / DVLA / RDW niet doorstaan. Maar het verwijderen ervan toonde ook aan dat in dezelfde beweging die de man ertoe bracht de gaten in de schakelpoot te boren, hij ook 9 gaten nodig had om de kentekenplaatbeugel op zijn plaats te zetten. Als resultaat moesten we (aluminium) al deze gaten lassen (schakelpoot, kentekenplaatbeugel en primaire riembeschermer) en een asbeugel fabriceren om de kentekenplaat verder terug te brengen.

En dan sturen we alles weg om gestraald en gepoedercoat te laten worden. Het is net kerst als deze onderdelen terugkomen en er glanzend en nieuw uitzien. Mooi werk!