Project 2007 Suicide Dyna – Exile Harley
Als mensen willen beginnen met het opnieuw bouwen en/of aanpassen van een Harley zodat deze aanhun eigen smaak en specificaties voldoen en die zoiets nog niet eerder hebben gedaan, raden wij aan om hiermee te starten met een Street Bob. Waarom? Omdat ze de kop niet kosten (tweedehands kun je er al een krijgen voor 6-7K), het is een geweldige fiets voor in de stad en voor langere reizen, en relatief gemakkelijk te personaliseren. We hadden dit keer geen keuze om dit bij een van onze eigen Bob’s te doen, vooral nadat Dr. J zijn stock Bob op een regenachtige middag had laten crashen. Eigenlijk werd hij geraakt door een 20-jarig meisje in een roze Fiat 500, maar wat maakt het uit. Ons belangrijkste doel was om het stuur op te schonen en vanuit die positie verder te kijken.
Stap 1 – Front End:
– zwarte poedercoating op de onderpoten, op de balhoofdplaten en de koplampbehuizing
– grote spaakvelgen, naven aangepast door HD-Oltimer Shop in Nederland (zie links)
– een Exile Cycles-stuur met interne gashendel
– installatie van een Grip Ace in de handvaten om de richtingaanwijzers, claxon, grootlicht enz. te bedienen (zie foto)
– nieuw voorspatbord, want Dr.J heeft de oude verknald bij de crash, maar ook om de voorband wat meer te omhelzen.
Stap 2 – Forward Controls.
Hiervoor hebben we Exile Cycles-bedieningselementen gebruikt. Waarom? Omdat ze geweldig zijn! Mooie schone zwart geanodiseerde stevige bedieningselementen. Om ze te installeren, was er echter een beugel nodig om ze op de juiste plaats te krijgen. Destijds maakte Exile deze items niet voor Dyna’s, dus moesten we deze zelf fabriceren. Nogmaals dank aan de Oldtimer Shop!
Stap 3 – Suicide koppeling – Centrifugaalkoppeling.
De Suiceide koppeling
Ja, er is geen voorremhendel aan het stuur. Mitchell Russell heeft ons uitgebreid geadviseerd over de set-up, wat in feite inhoudt dat een Jay-Brake-hoofdcilinder op de montagelocatie van de originele mid-controls moet worden geïnstalleerd en dat de voor- en achterrem van daaruit moet worden bediend. Het werkt als een zonnetje. Echter, met je rechtervoet op de rem (omdat je wilt stoppen, of wanneer je stilstaat op een heuvel) en de noodzaak om je linkervoet neer te zetten (omdat je anders omvalt), moet je in neutraal zijn. Laten we aannemen dat je snel genoeg neutraal kunt vinden, dan heb je nog steeds het probleem om je fiets weer in de eerste versnelling te krijgen (onthoud dat de linkervoet op de grond moet staan en de rechtervoet de rem inschakelt omdat je op een heuvel bent bijvoorbeeld). De oplossing? Installeer een centrifugaalkoppeling! Deze koppeling springt in elke versnelling in neutraal onder 1500 RPM. Dus net voordat je volledig tot stilstand komt, schakel je (jockey – zie foto) je fiets in de eerste versnelling, hij springt in neutraal (of je doet dit met je linkervoet – extra koppelingsmogelijkheid) en je zet je voet neer. Als je weer wilt vertrekken, accelereer je gewoon, de koppelingsplaten gaan in en daar ga je. Zie de video hiernaast voor een demonstratie.
Stap 4 – Vering en zadel.
We gingen voor een luchtvering van Legend, waarmee je met een druk op de knop de rijhoogte, dwz de vering, kunt regelen. Zelfs tijdens het rijden. Je kunt er dus cool uitzien in de stad, terwijl je lekker veert op de snelweg als het achterwerk van Kim Kardashian. We dachten ook dat het Harley-kleur lederen zadel een leuke touch was, toch?
Stap 5 – Uitlaat
Screaming Eagles, wat wrap en je hebt een paar mooi klinkende pijpen om de buren wakker te maken.
Stap 6 – Back Fender.
We hebben de originele verlichting achter verwijderd en de een zijmontageplaat gemonteerd. We zijn niet blij met dit ‘van de plank’ Harley-gedeelte, dus laat je niet verbazen als je ziet dat we dit de komende maanden veranderen. We hebben het spatbord gechopt en het montagegat voor het passagierskussen en de achterlichtmontage dicht gelast. Al met al maakt het de achterkant een stuk beter.
Stap 7 – Verf.
We wildne de fiets in stijl houden met Exiles strakke looks en vroegen Jan Wielinga (zie links) om wat dikke vlammen op een matte tank te spuiten. Hij heeft uitstekend werk geleverd, zoals hij altijd doet.
Het eindresultaten?
Dat mag jij beoordelen. wij geloven dat de fiets opvalt in de massa van standaard Harley Street Bob’s. Maar nogmaals, we zijn bevooroordeeld as hell.